Ritmikai feladatok

Témakör: | Hozzászólás: 18 darab

Egészítsük ki úgy az ütemeket, hogy megfeleljenek az ütemmutatóban megadott számértéknek!


18 hozzászólás

  1. 1
    Ági írta:
    2009. szeptember 11.

    A zenei feladatoknak honnan tudom meg a megoldását?
    Főleg a nehezeknek ahol már bonyolultabb feladatok is lesznek…


  2. 2
    Szerkesztő írta:
    2009. szeptember 12.

    Szia Ági!

    Pillanatnyilag idő hiányában nincsenek kidolgozva a megoldások, de amint sor kerül rá, meglesznek ezek is.

    Üdv.: Szerkesztő


  3. 3
    Kata írta:
    2009. november 7.

    Sziasztok!
    Azt szeretném megkérdezni, hogy a feladatot egy külön lapra írjam?


  4. 4
    Patrik írta:
    2010. augusztus 6.

    Kata el sem hiszem, hogy ezt megkérdezted…Biztos magad akarsz tanulni, ha ilyen döntést sem tudsz meghozni?:D:D Csak mondom, semmi inzultálás…


  5. 5
    r írta:
    2010. október 24.

    a zenében mi a különbség tulajdonképpen a 3/4 és a 6/8 között? A matematikában ugyanaz.


  6. 6
    r írta:
    2010. október 24.

    továbbá: jól értelmezem hogy sok helyen lehetséges több megoldás is az átváltás miatt? (pl: 4/8 = 2/4 = 1/2 etc)


  7. 7
    Yoko írta:
    2010. október 26.

    KEdves R,

    Egy fontos dolog: a ritmus elojegyzesben nincs tortvonal amikor a kottaba irjuk, tehat ennek semmi koze a matematikahoz, nem kell egyszerusiteni.
    A 3/4 es 6/8 kozott az a hulonbseg hogy a 3/4-ben minden utemben negyedek vannak mint logikai egysegek, ebbol 3 db, mig a 6/8 eseteben nyolcadok az alapegysegek es 6 db van belole. Ez persze meg nem feltetlenul kulonbseg. Az viszont mar igen, hogy a 3/4 az simple time, a 6/8 pedig compound time, azaz ket 3/8-ados utem osszebiggyesztese. Ez azt eredmenyezi hogy 6/8 -ban ket hangsulyos utesunk van alapesetben (ha a zeneszerzo nem rendelkezik maskep), az 1. es 4. nyolcadon. Ezzel szemben 3/4 -ben csak egy hangsulyos utesunk van, megint ugye a zeneszerzotol meg a formatol fugg hogy hol.

    1/2 az a zeneben nemnagyon letezik, ez ugyanis azt jelenteni hogy 1 db valamink van utemenkent, ettol minden hangsulyos lenne es elveszitenenk az utemet mint logikai egyseget, hiszen nem tudnank megmondani mikor kezdodik egy uj utem. 2/4 es 4/8 osszehasonlitasanal megint a hangsulyokat kell megneznunk. Javaslom hogy mindenki nezzen utana egy szakkonyvben ahol ertelmes abrak is vannak rola ami segiti a megertest. Tobb ertelme lesz mint azt olvasni amit itt irok.


  8. 8
    zamat írta:
    2010. december 19.

    kedves yoko
    akkor ezt úgy kell értsem, hogy pl. a fenti gyakorló példáknál a 4/4 nél mikor félhanggal kezdődik akkor az eleve hibás, mert negyed hangnál nem szerepelhet hosszabb hang?


  9. 9
    zamat írta:
    2010. december 19.

    vagy az még folytatható mondjuk két db negyed hanggal, mert úgy összesen 4 negyed lesz és az utolsó negyed tud hangsúlyos lenni,
    ám a 3/4-es sorban a második ütemben nem tudok olyan kiegészítést csinálni ahol a harmadik hang külön lehetne (mert már két és fél negyed le van rajzolva), tehát a harmadik el van kezdve de nem függetlenül…? Ha nem jól gondolom akkor kicsit még mindig nem világos az ütem/ütemmutató.
    Köszönöm.


  10. 10
    zamat írta:
    2010. december 19.

    harmadik varáció az lehetne, hogy mondjuk a 3/4-es ütemezésben 3 db negyed hangnak megfelelő hosszú hangok szerepelhetnek tetszőlegesen, és ha pl fél hanggal volt kezdve akkor az egész fél hang hangsúlyos, ha nyolccaddal és utána még egy nyolcad (s pl még két negyed hang utána)akkor csak az első nyolcad hangsúlyos.
    Melyik feltevésem jár közelebb a valósághoz?


  11. 11
    Yoko írta:
    2010. december 20.

    Zamat es mindenki!

    Amit oktober 26-an irtam abban van egy nagyon nagy hiba amit most szeretnek kijevitatni mert fontos: ritmus elojegyzesnek hivtam azt ami utem elojegyzes. Zamatot valoszinuleg ez vezette fere. Szoval elnezeset kerem mindenkinek, a tovabbiakban hivjuk utem elojegyzesnek mert nemsok koze van a ritmushoz.

    Ha 4/4 az utem elojegyzes akkor ugye ez azt jelzi hogy hol vannak az utesek az utemben. Ha pl metronomot szeretnel hasznalni akkor hol kattanna. Vagy amikor szamolsz magadban akkor hol szamolsz.
    Amirol a feladat szol az a kovetkezo:
    Az elso peldaban azt allitjuk hogy 4 db negyed hangunk van minden utemben. Egy fel hangot latunk, ami ket negyednek felel meg, tehat ketto meg hianyzik. Ezen a ponton megis belesettenkedett a matematika a dologba, mivel azt mondtuk hogy 1 fel = 2 negyed, ami igaz is.
    De ami fontos, amiert mondtam hogy ez nem matematika az arra vonatkozik, hogy egy utem elojegyzest nem alakithatunk at csak ugy egy masikba pusztan azert mert egy matek feladatban egyenloek lennenek. A matematikaban 4/4 es 2/2 egyenlo lenne, itt viszont nem! 4/4-ben egy-ketto-harom-negy -et szamolunk, 2/2 -ben egy-ketto -t. 6/4 -nel ket hangsulyos utesunk van, az elso es a negyedik, mig 3/2 -nel csak egy: az elso. A matematikaban 6/4 es 3/2 egyenlo lenne. Itt nem.

    Zamat, a feladat:
    Az elso peldaban barmilyen hang szerepelhet. A 4/4 azt jelenti hogy 1-2-3-4 -et szamolunk. Egy fel hanggal kezdunk, semmi baj. Az addig szol amig 1-2 -t szamoltunk. Meg van 2 negyednyi idonk olyan hangra amilyet csak akarunk. Pl 2db negyed, vagy 4db nyolcad, vagy 1db negyed es 2db nyolcad. A lenyeg hogy minden utemben osszesen annyi erteku hang legyen ami az utem elojegyzes. Itt johet a matematika, de itt is azt tanacsolom hogy ne ugy gontolkozz hogy 4/4 az 1, hanem hogy 4db negyedet kell latnod. Fontos hogy 4db valamit keressel az utemben es ne egy tortet aminek az erteke 1.

    A 3/4-es sor masodik uteme. Igazad van, ket es fel negyed mar ott van. Meg egy nyolcad kell ahhoz hogy teljes legyen az utem. Megint: nem csak negyeded lehet az utemben. Ebben az utemben nincs is negyed egyaltala. Ez nem baj. Amit az utem elojegyzes mond neked az az, hogy 3 db negyedet fogsz szamolni ugy hogy 1-2-3. Egy nyolcad, egy fel hang meg egy masik nyolcad annyi ido mint 3 negyed, szoval az utem teljes. Az mar mas kerdes hogy kezdiknek kicsit nehez szamolni ezt az utemet mert az utem ritmusa nem egyezik az utemmel. De ez mar persze mas kerdes.


  12. 12
    Yoko írta:
    2010. december 20.

    Szerkeszto Ur!

    Az 5/4-es sor utolso utemenel az egy pontozott egesz hang amit latok? (Nalam nincs szara) Mert ha igen, akkor az 6 negyes hosszusagu. Az az 5/4-es utemben nem erzi jol magat. Javitson ki ha tevedek.


  13. 13
    Szerkesztő írta:
    2010. december 20.

    Valóban! Nem is értem, hogy került oda, pedig már 2 éve ott díszeleg. A pontozott egész hang az 6 darab negyed hosszúságú, ezért “nem fér” bele egy 5/4-es ütembe. Köszönöm az észrevételt!
    Most inkább azon gondolkodom, hogy szándékosan lett-e így megírva, hogy a tanulni vágyók észrevegyék a hibát, vagy valóban figyelmetlenségből került ki, de erre sajnos már nem emlékszem.


  14. 14
    zamat írta:
    2010. december 21.

    Köszönöm, Yoko.
    Akkor már csak az nem világos, hogy a 6/8-as sor első ütemében van egy fél (összesen 4 db nyolcadnak felel meg) és egy nyolcad hang. Ha még pl. egy nyolcadot hozzáraknék az összesen 6 db nyolcad hang lenne. Gond-e az, hogy a negyedik nyolcad az a fél hang része, ezért nem tud hangsúlyos lenni? (Jól értem hogy itt nincs jó megoldás?)

    A 3/4-es ütem második feladatában az már világos, hogy 2 nyolcad+ 1 fél=3 negyed hang hosszal, de az még nem, hogy ekkor csak az első nyolcad lesz-e hangsúlos (vagy a fél hang fele is), tehát hogy a hangsúlyosság az x/4-es ütemnél az első negyed időre vonatkozik-e függetlenül attól, hogy az hány hangot (hangrészt) emészt fel. (Egyáltalán lehet pl egy hangnak csak a fele hangsúlyos?, vagy a hangsúlyosság kétértékű: vagy hangsúlyos, vagy nem.)
    Köszönöm.

    (Az 5/4-es feladatra rájöttem, és szándékosnak gondoltam, ezért is merült fel bennem, hogy esetleg több feladatnál is lehet “nincs megoldás” )

    6/4 és 3/2 ütemeknél: ezek szerint a 6/4-es ütemeket mind el lehetne vágni 2 db 3/4-es ütemre, úgy hogy a 4. ütem előtt? (Azt hittem, az lett volna inkább a 6/4 lényege, hogy kevesebb hangsúly kellett volna, mert csak minden 6. kap hangsúlyt. De ezek szerint nem…)


  15. 15
    Yoko írta:
    2010. december 21.

    6/8 elso uteme: 6 db nyolcad kell. A felhang kitesz 4-et, van egy otodik is, akkor kell meg egy. Eddig jo. Ezzal nem kell foglalkozni hogy minden hangsulyos utesre legyen egy kulon hangod. Szokszor ahol a hangsuly lenne ott nem kezdodik uj hang, mert meg az elozo tart. Ez nem baj. (Sot!) Barmi jo megoldas ha nincs sem tobb sem kevesebb hangod mint amennyi kell.
    Egy hangnak nem lehet a fele hangsulyos. Ha hangsulyos helyen kezdodik akkor hangsulyos, ha gyenge helyen kezdodik akkor nem. Ez a szinkopa temaja lenne hogy mi van akkor ha egy eredetileg gyenge helyen kezdodo hang addig tart hogy elfoglalja egy erosebb helyen levo hang helyet is.

    6/4 es 3/4: Azert nem kehet a 6/4-et kicserelni ket 3/4 re mert a 6/4-es utem 4. uteme nem annyira hangsulyos mint az elso. TIMM-pam-pam-Ram-pam-pam (6/4) nem ugyan az mint TIMM-pam-pam-TIM-pam-pam (2x 3/4) Az elsonel azt fogod mondani hogy 6-ig kell szamolnod hogy visszaterj egy logikai egyseg elejere, a masodiknal csak 3-ig kell szamolnod. Ugyanez a helyzet a 4/4 es a 2/4 eseteben is. A 4/4-nek az 1. es a 3. utesen van a hangsuly, de a 3. nem olyan eros mint az 1. Ez kulonboztet meg 1x 4/4 es 2x 2/4 -es utemet.

    Azt sem felejtsuk el hogy a zeneszerzonek mindig megvannak az eszkozei ahoz hogy jelentoseget (hangsulyt) tegyen egy hangra vagy elvegyen barhol egy utemben. Ez eleg sok mindentol fugg. Pl 3/4 -nel az az alap hogy az 1 utes hangsulyos, a 2. es a 3. nem. Ilyen egy keringo. TA-ra-pa-TA-ra-pa. A mazurka szinten 3/4 es tanc, de jellemzoen a 2. utesen van a hangsuly. Mert ez egy ilyen stilus es kesz. Ilyenkor a zeneszerzo vagy minden egyes utemben jelzi hogy mit akar, vagy csak siman ugy hivja a muvet hogy mazurka (es abban bizik hogy mi tudjuk mi az a mazurka)

    Valaki mas irta hogy a kotta azoknak valo akik nem tudjak atelni a zenet es meg kell nekik mondani hogy mit hogy jatszanak. Ez nem igy van. Pont ezert kell tudni OLVASNI a kottat, nemcsak atelni a zenet. Egy mazurkat szo nelkul akar mikor eljatszok ugy mint egy keringot, mindenki azt fogja mondeni hogy de szep keringo. Csakhogy ez az egesz ROSSZ, mert az mazurka, es nem keringo. Nem az a lenyeg hogy en mit hogy erzek, hanem hogy a zeneszerzo mit hogy erez.


  16. 16
    zamat írta:
    2011. január 5.

    Bátorkodom írni a feladatokhoz 1-1 megoldást (ha másra nem akkor arra jó lesz, hogy kijavítsanak, mivel nincs fent más megoldás)
    A meglevő hangokat csupa nagybetűvel fogom leírni, a magam bővítéseit pedig kisbetükkel
    Első sor (4/4 ütem, összesen egy egésznyi hang kell legyen): 1. FÉL fél 2. NEGYED NYOLCAD nyolcad fél 3. NYOLCAD NYOLCAD NEGYED fél 4. TIZENHATOD NEGYED NYOLCAD tizenhatod fél.
    Második sor (3/4 ütem): 1. FÉL negyed 2. NYOLCAD FÉL nyolcad 3. NYOLCAD NEGYED nyolcad negyed 4. NYOLCAD TIZENHATOD tizenhatod fél
    Harmadik sor (6/8 ütem): 1. FÉL NYOLCAD nyolcad 2. TIZENHATOD FÉL pontozott_nyolcad 3. NEGYED TIZENHATOD két_pontos_negyed 4. TIZENHATOD NYOLCAD NYOLCAD tizenhatod fél
    Negyedik sor (5/4 ütem): 1. NEGYD_SZÜNET PONTOZOTT_NEGYED nyolcad fél 2. PONTOZOTT_FÉL fél 3. NYOLCAD_SZÜNET PONTOZOTT_NEGYED TIZENHATOD pontozott_nyolcad fél 4. PONTOZOTT_EGÉSZ itt nincs jó megoldás, mert máris 6/4 ütemünk van ami több mint 5/4, elvenni pedig nem tudunk.
    Ötödik sor: (Itt egy elnevezés beli kérdésem van, ha 3 db fél hang-ból van egy triolám, ami egészet ér akkor azt fél-triolának, vagy egész triolának hívják-e? (én most összességében mennyit ér annyinak fogom hívni, fenti példámnál egész-triolának) 1. FÉLTRIOLA NYOLCAD nyolcad fél 2. PONTOZOTT_NEGYED NEGYEDTRIOLA nyolcad fél 3. EGÉSZTRIOLA TIZENHATOD pontozott_nyolcad


  17. 17
    Braha írta:
    2011. augusztus 23.

    zamat, javíts ki, ha tévedek, de a 3. sor , 4. részében a féllel már hét nyolcad lesz.
    Tehát TIZENHATOD NYOLCAD NYOLCAD tizenhatod nyolcad negyed, a megoldás szerintem.


  18. 18
    apuci írta:
    2011. augusztus 24.

    Sziasztok!

    Már egy hete ismerkedem az oldallal, átfutottam a tananyagot, majd a hozzászólásokat és ma végigvettem a ritmikai feladatokat. Hasznosnak és jónak tartom az oldalt és a hasznos hozzászólások pedig segítettek abban, hogy meg is értsem azt, ami kérdésként még felmerül bennem. 43 éves vagyok és már régóta játszom a gondolattal, hogy elkezdek zongorázni. Úgy tűnik, karácsonyra megengedhetek magamnak egy szerényebb elektromos zongorát, így addig is foglalkozom szolfézzsal. Köszönet a készítőnek és a hasznos hozzászóloknak is.
    Él még az oldal, érdemes lesz kérdeznem?


Hozzászólás írása

You must be logged in to post a comment.