Pentaton skálák, hangsorok
Témakör: Skálatan skálák | Hozzászólás: 20 darabA pentaton skála egy olyan ötfokú hangsor, amelyik a diatonikus skálából lett származtatva úgy, hogy kimarad a rendszerből a ti és a fá, tehát az a 2 alkotó elem, amely a fél hangnyi távolságot jelentette. Ezért itt másfél hangnyi köz jön létre.
Mivel 5 hangból áll, attól függően, hogy melyik hangról (fokról) indítjuk a sort, megkülönböztetünk 5 féle pentaton skálát:
- dó pentaton (az I. fokról indítva)
- ré pentaton (a II. fokról indítva)
- mi pentaton (a III. fokról indítva)
- szó pentaton (az V. fokról indítva)
- lá pentaton (a VI. fokról indítva)
Ezek a skálák a régi népdalokban gyakran voltak használatosak. Ugyanakkor a profi zenészek körében is remek alap és lehetőség az improvizálásra. Kellő gyakorlással megtanulható minden hangnem összes pentaton skálája, így egy zenei játék közben bármikor rögtönözhető, mely igen színessé tud tenni egy művészi előadásmódot.
Példák pentaton skálákra
- E G A C D (mi pentaton C dúrban)
- G A H D E (dó pentaton G dúrban)
- C D F G A (szó pentaton F dúrban)
Hogyan állapítható meg legkönnyebben egy hangsorról, hogy milyen pentaton?
Ez egy kiegészítő kitekintés, melynek megértéséhez a teljes skálatan és hangköztan ismerete szükséges.
A pentatonok jellegzetessége, hogy van 2 darab nagy szekund (N2) egymás mellett, melyek 3 hangot alkotnak. Keressük meg ezt a 3 hangból álló csoportot! A 3 hang közül az első hang adja meg azt a dúr skálát, melyben az egyik pentaton hangsorát láthatjuk. Ha megvan a dúr skála, akkor viszont már könnyedén meg tudjuk határozni, hogy az 5 pentaton skála közül melyik lesz az (mivel tudjuk, az adott dúr skálában hányadik hang a pentaton skála kezdő hangja).
Az egyszerűség kedvéért a példa csak a C dúr skálán keresztül mutatja be a megoldást, majd egy nehezebben:
*
pentaton hangsor | szekund | szekund | Melyik dúr skála? | Melyik pentaton hangsor? |
C D E G A | C – D | D – E | C | dó |
D E G A C | C – D | D – E | C | ré |
E G A C D | C – D | D -E | C | mi |
G A C D E | C -D | D – E | C | szó |
A C D E G | C – D | D – E | C | lá |
C Esz F Asz B | Asz – B | B – C | Asz (4 bé) | mi |
Aisz Cisz Disz Eisz Gisz | Cisz – Disz | Disz – Eisz | Cisz (7 kereszt) | lá |
Magyarázat az utolsó kettőhöz:
C Esz F Asz B: a szekundok a hármas csoportban: Asz B C, ennek első hangja Asz, tehát Asz dúr skálában vagyunk. Asz B C, 3., az pedig nem más, mint a mi pentaton (dó az első, ré a második, mi a harmadik).
Aisz Cisz Disz Eisz Gisz ugyanígy: Cisz Disz Eisz –> Cisz dúr skála –> lá pentaton.
2009. január 7.
aha értem holnap felelés és nem tom a hangsort
2009. január 7.
Kérdezz bátran, ha valamit nem értesz, megpróbálok segíteni. Egyébként meg, ha csak valamit meg kell tanulnod, azt nem tehetem meg helyetted
2009. január 7.
2009. január 19.
Kérdésem: mennyiben különbözik ettől a kínai pentaton skála?
2009. január 19.
Legjobb tudomásom szerint a kínai pentaton skála megegyezik a magyaréval. A kínai zene jellegzetessége abban nyilvánul meg, hogy hangskálája eltér az európai hétfokú skáláktól, helyette az ötfokú pentatont használják. Magyarul náluk egy oktávban csak 5 hang szerepel.
2009. január 19.
Nagyon köszönöm! Azt nem értem, hogy néhány helyen C D E G A -t adnak meg hangsorként, máshol viszont C D F G A -t. Miért? (Lehet, hogy nagyon amatőr a kérdés, bocsánat.)
2009. január 20.
Hát elvileg a pentaton skálában (legalább is az európaiban) nincs benne az F hang. Ne feledjük azt el, hogy azért ez a neve, mert 5 hangból áll. Nálunk (és úgy tudom a kínaiaknál is) az a jellemző, hogy a ti és a fá marad ki a sorból. C dúr skála esetén ez az F és a H hang.
2009. július 29.
üdv..
úgy tudom, hogy a magyar népzene mindig pentaton hangsorra épül, amelyik magyar népdalban viszont nincs meg a pentaton hangsor, az egy másik nép kultúrájából került a magyarra.
ez így van?
nem tudjátok, hogy a szlovák, szerb, román népzenének mi az, ami a magyarnál a pentaton? (tudom, hogy ez bénán lett megfogalmazva, de csak mezei érdeklődő vagyok)
..
2009. október 11.
Maty!
Rengeteg hetfoku nepdalunk van, meg talan tobb is mint pentaton. (Ebben nem vagyok biztos)
A szlovak, szerb, roman, bulgar nepdalok kozott is vannak otfoku es hetfoku dallamok is, raadasul ezek eleg sok kozos vonast mutatnak a magyar nepdalokkal.
2009. október 29.
Szia!
Először is köszi az infokat, nagyon hasznosak és sokat lehet tanulni belőle.
Szerintem az kimaradt, hogy dúr, és mol skálánál más fokok maradnak ki a pentaton hangsorból, mert ez egy kicsit engem bezavart az elején, ha ez nem így van akkor javíts ki légyszi.
Kérdésem lenne, hogy miért jelölöd az utolsó előtti példában leírt hangokat b-vel módosítva, miért nem jó kereszttel?
Előre is köszi
2009. október 29.
Hello!
Igazából nem nagyon értem a kérdést, ugyanis az utolsó előtti példában ASZ dúr skála van, annak az előjegyzése pedig 4b, tehát nem nagyon jöhet szóba a kereszt.
2010. szeptember 5.
bocsi de én még mindig nem értem
és holénap felelünk:D
2010. október 7.
Ági:
tehát ahogy a leírásból, és a példákból is kiderül: a C D E G A egy “dó” pentaton-sor C-dúrban, a C D F G A pedig egy “szó” pentaton-sor F-dúrban
ha jól tudom, a magyar ötfokú zenében egyébként a legjellemzőbb pentaton sor a “lá” pentaton
Maty:
én úgy tudom, hogy a magyar zene nem kizárólag ötfokú, de valóban, egy jelentős részére ez kétségtelenül jellemző, és a keleti múltunkra utal: ez egy bizonyos korszakban volt egyed-uralkodó. Majd később – nyilván nyugati hatásra – mi is átvettük a hétfokú skálát, és a továbbiakban ebben a rendszerben születtek a dallamok. Aztán, hogy még összetettebb legyen a kép, egész az újkorban is születtek újstílusú dallamok pentaton skálákban (tehát, ha egy magyar dallam pentaton skálában van, az még nem biztos, hogy régi réteg… meg kell nézni egyéb jelleget is, hogy pl. ereszkedő-e, kvintváltó-e, milyen más dallamokkal mutat rokonságot, stb.stb.)
2010. október 26.
én az iskolában (igaz nagyon régen) még úgy tanultam, hogy egy oktáv az nyolc hang (a neve is erre utal) dó-re-mi-fá-szó-lá-ti-dó
namost: a pentaton már csak öt hang: hiányik a fá, a ti és a felső dó.
Most jön a kérdésem (elnézést a tudatlanságomért) akkor ez azt jelenti, hogy ezeken a helyeken “lyukak” vannak? Azaz a szolmizáláskor a hiányzó hangok miatt az üres helyeket át kell ugrani?
2010. október 26.
Kedves emjé!
Az oktáv nem nyolc hang, hanem egy hangköz, melynek a távolsága 8 hang. A dó-re-mi-fá-szó-lá-ti-dó pedig egy szolmizációs hangsor.
A pentaton hangsor, benne van a nevében is, 5 darab hangból áll. A hiányzó hangokat “át kell ugrani”, igen. Aki ismerkedik az improvizálással, a pentaton hangsor hangjait használva (természetesen mindig az adott előjegyzésben) remekül tud rögtönözni. Érdemes a pentaton hangsor hangjait az összes hangról indítva kigyakorolni.
2010. október 26.
köszönöm a Szerkesztő (Úr/Hölgy) gyors válaszát. Akkor ezt most úgy kell elképzelni, hogy mondjuk van egy zongora amelyeknek néhány billentyűjét a pentaton esetén nem lehet használni? Vagy pedig úgy képzeljem el, mint a 10-es számrendszerrel szemben mondjuk a kettes számrendszert, ahol a 0-val és az 1-sel minden számjegy kifejezhető?
köszönöm a türelmét, tisztelettel: emjé
2010. október 26.
Szerkesztő Úr
Ne keverd ide a bináris számrendszert. Az matematika (számítástechnika), ahol számok, egyenletek vannak. Triviális, hogy 5 + 5 = 10. De ilyet zenében nem használunk. Például a CISZ hang nem egyenlő a DESZ hanggal, holott zongorán ugyanaz a billentyű. De mondhatnám azt is, hogy a C dúr skála nem egyenlő a természetes A moll skálával sem, pedig ugyanazokat a hangokat tartalmazza.
A pentaton skála, vagy hangsor 5 hangból áll. Ez nem azt jelenti, hogy nem használjuk a zongorán a többi billentyűt, hanem azt, ha mást is használunk, akkor már nem pentaton skáláról beszélünk.
Ha mégis matematikai példát akarsz: A háromszög 3 oldallal rendelkező síkidomb. Ha eggyel több oldala lenne, akkor nem háromszögnek hívnánk, hanem négyszögnek, és nem csak a neve lenne más, hanem a tulajdonságai is.
2010. október 28.
nagyon köszönöm, hogy segítettél megvilágosodni
2011. január 8.
Nem ertem mi ez a C F A D Stb hangsor_ leforditanad letszi rendesen igy ogy la fa szol stb
2011. május 16.
Szia!
Én még nagyon kezdő vagyok és az lenne a kérdésem hogy le tudnád-e nekem írni a hangnemeket 3kereszttől 3b-ig holnap felelünk és nekem nincs leírva sehova!!!!
Előre is köszönöm!!