Bevezetés (1. lecke)

Témakör: | Hozzászólás: 40 darab

A legalapvetőbb fogalom maga a zene. Először ezért tisztázzuk is, hogy miből van. Hangokból áll, de ezek önmagukban még nem alkotnak zenét. Kell valami rendszer, szabályosság, rendezettség, ismétlődések, egyfajta tudatosság ahhoz, hogy már zenérél beszélhessünk. Ezért nézzük meg, hogy egy másik alapfogalom, a hang, annak milyen tulajdonságai is vannak!

  1. Idő
    Ez a legfontosabb része a hangnak. Mikor szólal meg, és mikor hallgat el, vagyis meddig tart. E kezdet és véglet között „él” a hang, mely közben egyéb tulajdonságai is változhatnak (pl. hangerő, ld. lentebb!). A hangok ezen tulajdonsága, egymás utáni szabályossága, rendezettsége határozza meg a ritmust. (ld. később)
  2. Magasság
    Minden hang egyfajta rezgés. A hang magasságát a rezgések időbeli sűrűsége határozza meg. A mindennapi életben is tapasztalható, hogy gyorsabb rezgés magasabb, lassabb pedig mélyebb hangot produkál.
  3. Hangerő
    Ez a már említett fogalom a rezgések nagyságától, vagyis a kitérés mértékétől függ. Nyilvánvalóan minél nagyobb a kitérés, annál hangosabb a hang.
  4. Hangszín
    Minden tárgy tud rezegni. Azonban többféleképpen. Különböző iránnyal, szaporasággal, mértékkel. Minden természetes hang ezért összetettnek mondható, részhangokból áll, amik együttesen határozzák meg a hang színét.
  5. Hely
    Érdekes lehet az is, hogy a hang honnan szól. Ugyanis megfigyelhető, hogy változhat egy hangnak a tulajdonsága, ha máshonnan halljuk. És itt nem a távolságbeli hangerőkülönbségre gondolok. Figyeljük csak meg, ha hallgatunk egy zenét, máshogy halljuk a terem (szoba) sarkaihoz közel, meg középen is. Nagyobb (és/vagy üres) helyiségekben visszhang is kialakul, ami szintén változtat az eredeti hang összképén.

Ezek után felmerül a kérdés, hogy ez így mind rendben van, de hogyan lesz ebből zene? Hangok ismétlésével. Ha egy hangot egy másik követ, az már egy motívum. Hasonlítsuk a hangokat bet-khöz. Ekkor egy motívum megfelel egy szónak. Azok frázisokat (mondatokat) alkotnak, a frázisok periódust (összetett mondat), a periódusok pedig tagot (bekezdés vagy versszak). Ezt a sort folytathatnám azzal, hogy a tag után következik a tétel, felvonás, stb. De ezek mind megléte nem feltétlen szükséges a zenéhez. Hiszen a régi munkadalok is csak frázisismétlődésekből álltak. A népballadák közül is vannak nagyon hosszúak, mégis a zenei anyaguk csak egytagú. De ezt a fogalomrendszert nem igen akarom erőltetni, mert leginkább csak a bécsi klasszicizmus stíluskorszakára volt jellemző. Másfajta zenére alkalmazni nem célszerű, de tudni kell ezeket is! Ugyanakkor ez a fogalmi tagolás kissé erőltetett is, hiszen mindannyian érezzük 1-1 dallamnak hol az eleje meg a vége, mindez ismeretek nélkül is.


40 hozzászólás

  1. 1
    krisztina írta:
    2009. június 25.

    Hogyan kezdjem el az első zeneórákat, mert tanítani szeretnék zongorát, és nem tudom hogy kezdjem el?
    most végeztem egy zenetanári főiskolát és tanítani szeretnék zongorat, de nem tudom hogyan kezdjem el az első foglalkozásokat?


  2. 2
    Szerkesztő írta:
    2009. június 25.

    Sajnálom, de ebben nem tudok segíteni, ez nem álláskereső oldal. Zeneiskoláknál kellene próbálkozni!

    Üdv.: szerkesztő


  3. 3
    Csilla írta:
    2009. november 23.

    Szeretnék itthon gitározni, ha elkezdem az itt leirtakat tanulni jutok valamire?


  4. 4
    Yoko írta:
    2009. november 28.

    Nem. Ha gitarozni szeretnel akkor egy zeneiskolat kell keresned.


  5. 5
    Szerkesztő írta:
    2009. november 28.

    Szerintem pedig el lehet kezdeni autodidakta módon is, amennyiben van hozzá füle, meg tehetsége.


  6. 6
    Yoko írta:
    2009. november 29.

    Ez olyan mintha orvosnak kezdenenk el otthon tanulni mert van hozza tehetsegunk.


  7. 7
    Szerkesztő írta:
    2009. november 29.

    Hogy keverheted ide az orvost? Az egyik az művészet, amire születni kell, a másik pedig tudomány.


  8. 8
    Yoko írta:
    2009. november 29.

    Ugy keveredett ide az orvos, hogy sok a kozos abban hogy hogyan valik valaki ezze vagy azza. Eloszor is egy orvos nem lesz tudos automatikusan, csak mert az orvoslas tudomanyag. Ugyanigy egy gitaros sem lesz muvesz pusztan attol hogy valamelyest zenelni tud.
    Amire celoztam nem mas, minthogy gitarozni megtanulni * sem kevesebb munka, gyakorlas, ido mint orvoskent lediplomazni egy egyetemen. Sot, igazabol sokkal tovabb is tart meg akkor is, ha iskolarol iskolara haladva tanulunk zenelni. Ezert nem ertem hogy van az, hogy eszunkbejuthat hogy majd mi otthon megtanulunk magunktol zenelni. Az miert nem jut eszunkbe hogy otthon megtanulunk orvosnak lenni? Ugyan olyan elrugaszkodott az egyik mint a masik.
    * – itt azt ertem hogy valoban megtanulunk es nem csak bohockodunk ha szabad igy mondanom.

    A tehetsegrol meg annyit hogy amit egy zenesznel a koznyelv tehetsegkent tart szamon az legtobbszor kitarto munka es hangyaszorgalom. A tehetseges embernek is pont ugyanannyit kell gyakorolnia.

    Azert kell iskolaba jarni mert hogy ne idonket vesztegessuk, utmutatasra, korrekciora es allando osszehasonlitasra van szuksegunk. Aki tanulni kivan tanarra van szuksege. Bachnak es Vivaldinak is volt tanara. Nem eleg hogy tehetsegesek voltak, emellett tobbet gyakoroltak mint amennyit egy orvos tanul egesz eleteben. Na innen az osszehasonlitas. Ezert ne gondolja senki hogy majd otthon “magatol” megtanul gitarozni. Ez nem bantas sem Csillanak sem az orvosoknak.

    A zene nem adja olcsobban magat mint barmi mas!


  9. 9
    Szerkesztő írta:
    2009. november 30.

    Na, így már másként hangzik. Egyébként, ha valaki hobbyból akar magának, vagy barátainak zenélni, ahhoz akár elég is lehet az otthoni gyakorlás. Persze ez sok mindentől függ, egyéntől és érzéktől.


  10. 10
    Valaki írta:
    2009. december 2.

    Szerintem meg nem jogos összehasonlítani az orvostudományt a zenéléssel. Teljesen más világ. Egy hangszeren annyit kísérletezik az ember, amennyit akar, de ezt embereken nem teheted meg. Ez az összehasonlítás csak arra volt jó, hogy a gyengébb jelleműek kedvét elvegyed vele a tanulástól. A zene mindenkié és ugyanúgy mindenki megtanulhatja, mint a beszédet. És nem feltétlenül kell iskolába járni, hanem vannak erre tapasztaltabb barátok, vagy esetleg könyvek, hogy előrehaladjunk. A tehetség meg egy megfoghatatlan dolog, amiről szerintem nem lehet eldönteni, hogy létezik-e, vagy nem. Minden csak a lelkesedésen, a kitartáson múlik.

    A zene nem adja olcsobban magát, mint bármi más.

    Természetesen rengeteg időt kell a tanulására fordítani, akár jársz iskolába, akár nem. Ha zeneiskolában tanulsz, annak csak annyi az előnye, hogy mással nem annyira kell foglalkoznod, csak a zenéléssel és nyomják alád az anyagot. Ennyi.


  11. 11
    Yoko írta:
    2009. december 6.

    Na ijunk meg egy kicsit. :)

    Szerkeszto ur!

    “ahhoz akár elég is lehet az otthoni gyakorlás. Persze ez sok mindentől függ, egyéntől és érzéktől”

    Pont ez lett volna az elso irasom lenyege, hogy nem az egyentol es nem az erzektol fugg, nem is nagy szamu mas dolgoktol. Elsosorban attol hogy MIT gyakorlunk es HOGYAN! Ez az amit senki ki nem talalhat otthon. Azt hogy mit, egy olyan tanar tudja megmondani aki tisztaban van az aktualis tudasunkkal. Azt hogy hogyan gyakoroljunk pedig meg a tanar is csak hosszu rendszeres nevelo munkaval tudja megmutatni nekunk. Ez itt nagyon fontos: hogy csak eltoltunk orakat eredmenytelenul otthon a gitar mellett vagy tudatosan epitunk valamit. Ezt ne becsuljuk ala. A gyakorlas muveszeterol husszu polcnyi konyveket irnak legendas tanarok es eloadok.

    Erre persze megint lehet azt a valaszt adni hogy jo, de aki csak otthon akar a baratoknak stb. annak eleg igy meg ugy. Igen, de ennek a szinvonala az otthoni orvosnak tanulas szinvonalaval fog megegyezni. Aki ilyet akar, annak teljesen szuksegtelen tudni pl a dur skalakat 7 kereszt felett, soha nem fog ilyet letni.

    Jo lenne valami forum az oldalra, hogy ne az 1. lecket kelljen kommentalni szamtalanszor. Amugy jo a beszelgetes csak egyaltalan nem ide illik. :)


  12. 12
    Szerkesztő írta:
    2009. december 6.

    Hello!

    Jó, hogy mondod a fórumot. Éppen most van születőben egy, mely a következő címen érhető el: http://www.zenekarokaz.hu/zeneforum/ Illetve van egy zeneelmélet szekció is, ahova beleférhet az ilyen irányú beszélgetés: http://www.zenekarokaz.hu/zeneforum/forum/zeneelmelet-szolfezs . Ezen belül lehet új témát nyitni minden regisztrált felhasználónak. Esetleg ha van javaslatod új fő téma nyitására a fórumon, azt is megteheted javaslatként az arra alkalmas topikban.


  13. 13
    Valery írta:
    2009. december 30.

    Kedves Yoko!

    Nagyon tévedsz, ha azt hiszed, hogy csak zongoratanári segítséggel lehet megtanulni zongorázni. Én nem a kottaolvasást értem zongorázás alatt.
    Az én fiam sohasem találkozott zongoratanárral.
    Mégis játszik a zongorán. Lehet, hogy nem jó sorrendben rakja az ujjait a billenytyűkre. Azt megtanulhatja majd az iskolában. De arra igenis születni kell, hogy létrejöjjön egy dal a keze alatt.


  14. 14
    Yoko írta:
    2009. december 31.

    Mostmar azt hiszem inkabb azon van a hangsuly hogy ki mit ert az alatt hogy “megtanulni zongorazni” meg “jatszani a zongoran”. Ezt pedig nemigen tudnank itt eldonteni.
    Ugy gondolom hogy minel messzebb megy valaki egy uton, annal tobbet lat be az utbol, es egyre nagyobb biztonsaggal itelheti meg hogy egy bizonyos pontig gyalog is el lehet jutni, vagy csak biciklivel, esetleg csak autoval. Az hogy mit gondolunk az UT-rol pedig azon mulik hogy mi magunk milyen messzire mentunk. Igy valtozik az is amit az odajutasrol gondolunk: hogy lehetseges-e gyalog vagy nem. Mert aki csak 5m-t ment, csak 5m-t lat es azt gondolja hogy az ut gyalog is jarhato, aki pedig 3000km-t ment o 3000kn-t lat az utbol es azt fogja mondani hogy aki komolyan gondolja az autoval induljon.


  15. 15
    Lennon írta:
    2010. január 21.

    Kedves Yoko!

    Véleményed sajnos elég jellemző a zenével komolyabban foglalkozókra és éppen ez az, ami a hétköznapi embert egyre távolabb sodorja az igazi zenétől. A zenéléshez hosszú évek tanulása kell. Tízezerórányi gyakorlás. Koncepció. Tökéletes technika. Tehetség. A többiek sipirc haza!

    Én majdnem 40 évesen tanultam meg a zene alapjait és ültem le egy zongora mellé. Nagyon jól érzem magam így azóta is, mert jobban megértem mások zenéjét és örömmel tölt el saját próbálkozásom minden perce. Ezt megmosolyogni lehet, de elvenni tőlem nem.
    Mivel teljesen más területen dolgozom, tanár szóba sem jöhet, arra nem lenne időm.

    Akkor hagyjam az egészet? Nem Horovitz szintjét akarom elérni (kb. 3 000 000km) és egész estés koncertet adni, ahogy feltételezem a “gitározós” kérdés feltevője sem.
    Azt hiszem senkinek sem ártok azzal, ha magam és néhány ismerősöm kedvére zenélek.
    Ugyanakkor hasonló alappal nem kezdenék orvoslásba. Ott egy “melléütés”, egy rosszul értelmezett “jel a kottában” emberéletet követelhet.

    Zenéljen csak mindenki amennyit csak tud és tanuljon amikor és amiből csak lehet! Ha ideje és pénze van tanárhoz járni, úgy adódik, hogy már öt évesen elkezdheti, még jobb. Majd kiderül meddig jut, de egyetlen zenével töltött perce sem lesz felesleges.
    Nem szabad a zenét ennyire komolyan venni, különben marad az elitizmus, a zene meg szépen eltűnik mindennapjainkból és marad a “tuctuc”.
    Hogy is volt? Van??? A zene mindenkié!


  16. 16
    Bab írta:
    2010. január 25.

    na el tudom kezdeni a zenei tanulmányaim :)


  17. 17
    Béla írta:
    2010. február 8.

    Csodálatos oldal ,és csak gratulálni tudok a létre hozóknak . Nagyon megszeretném tanulni a kották világát ,és talán rátaláltam az ösvényre . Köszönöm szépen!


  18. 18
    Chandler írta:
    2010. február 26.

    Szerintem senkinek ne vegye el kedvét a zenétől Yoko /meg a hozzá hasonlók/. Nyugodtan kezdjetek bele otthon. Persze ha van időtök és pénzetek tanárhoz járni bizonyára célravezetőbb, de hatalmas nagy vétek lenne ha emiatt nem kezdene bele valaki a zenélésbe. 6 hónapja tanulok gitározni, csak online+könyvek, meg mindenféle videókból. Szerintem meg lehet tanulni úgy is. Lehet hogy csak 5m-t haladtam a 3000km- helyett /bár én nem úgy gondolom/, de az még mindig több a 0-nál…amennyit akkor haladok, ha az ilyen Yoko féle emberekre hallgatok. / Ha nem tanárhoz jársz akkor bohóckodás és semmi értelme elkezdeni mert egy sz@r leszel. Nekem kb. ez jött le az írásából. / Szóval tessék csak elkezdeni! Nem kell más, csak elszántság, gyakorlás-gyakorlás-gyakorlás és ami a legjobban a kitartás. Hogy senki és semmi ne vegye el tőled a zenélés élményét.

    Látszik is amúgy hogy hol tart a mai zeneoktatás. Ez a tipikus vasfegyelem… megtanulni ezt és azt mind mert e nélkül semmilyen zenész nem lesz belőled… ezzel a hozzáállással azt érik el hogy jól megutáltatják a zenélést mindenkivel, és az igazi művészek leülnek a midi-controllereik, szintetizátoraik, keverőik, számítógépeik és mindenféle elképesztő kütyükhöz TUC-TUC zenét csinálni, és hát azt kell hogy mondjam valami elképesztő dolgok születnek. Sajnos az elektronikus zene a MA el nem ismert művészete. Köszönhető a médiából ömlő szennynek, és a korosabb emberek bezárt tudatú gondolkodásának, akik mindenkinek próbálják megmagyarázni, hogy az mennyire nem művészet, de ugyanakkor soha nem vették a fáradságot rá, hogy alaposabban!! megismerkedjenek vele. Az elektronikus zene határtalan!!! lehetőségeket hordoz magába, jó nagy balgaságra vall ezt kizárni az életből, csak azért mert nekünk ez idegen… de hát így megy ez… mindig is így ment az igazi művészek és az igazi újítások mindig megelőzték a saját korukat egy pár generációval… Nahh jól van senkit nem állt szándékomban megbántani, csupán a véleményemet közöltem. A lényeg: TANULNI TANULNI TANULNI, GYAKOROLNI GYAKOROLNI GYAKOROLNI és SENKINEK, NE HIggyETEK EL SEMMIT!!! ;D


  19. 19
    Yoko írta:
    2010. március 1.

    Kedves Chandler!

    Gondolom mar kello kepen nepszerutlenne valtam a szemedben, megis szeretnek egy valaszt irni az elozo kommentedre. Kerlek engedd meg.

    “ezzel a hozzáállással azt érik el hogy jól megutáltatják a zenélést mindenkivel”

    Velem nem utaltattak meg a zenelest a tanaraim. Ugy gondolom rengeteg mindent tanitottak nekem, olyan dolgokat amiket nem remeltem tudni soha sem, es olyan dolgokat mutattak es erttettek meg velem amit egyedul, nelkuluk, ugy erzem soha nem tudtam volna meg. Ezt csak igy bevezetes kepen.

    “és az igazi művészek leülnek a midi-controllereik, szintetizátoraik, keverőik, számítógépeik és mindenféle elképesztő kütyükhöz TUC-TUC zenét csinálni”

    Hat nem tudom. Vukan Gyorgyot nem tudom elkepzelni midi-kontrollerrel tuc-tuc zenet csinalni. Philip Cartyt sem. Stuart O’Sullivant sem. Mondj mar nekunk legyszives egy tud-tuc zenet iro igazi muveszt!

    “mindig is így ment az igazi művészek és az igazi újítások mindig megelőzték a saját korukat egy pár generációval…”

    Csak azt ne felejtsuk el hogy az ilyen emberek akikrol te gondolod hogy beszelsz messze kepzettebbek voltak a teruletukon mint barki mas abban a korban. Kivancsi vagyok melyik tuc-tuc zenesz mondhatja ezt el magarol. Tudnanak mondjuk irni egy hegedu koncsertot? Tudjak egyaltalan mi az a koncserto? Vagy egy miset? Egy fugat esetleg?

    Szerintem ez most az az oldal ahol 7-keresztes elojegyzesekrol es szolmizaciorol beszelgetunk. Meg hogy milyen kulcsban jatszik a bal kez. Nem latom hogy ehez hogy kapcsolotik egy tuc-tuc “zenesz”. Amugy meg vigyazzunk hogy kit hivunk zenesznek! Tudjatok: Nem mindenki zenesz aki hegeduvel jarkal…


  20. 20
    Jeremy írta:
    2010. április 28.

    Kedves Yoko!

    Szurkolok neked, hogy magas szintű oktatásoddal vidd is valamire, hogy végre ne kelljen újra, s újra egy kezdő szintű leckesorozat első oldalát felkeresned…

    Az elektronikus zenének – amit sikerült konzekvensen “tuc-tuc”-ként jelölnöd – pedig mindenképpen van létjogosultsága. Jean Michel Jarre? Valószínűleg művészetileg nem tartod sokra. Szerencsére ő nincs is rászorulva…
    Vagy Vangelis? Ja, ő nem lesz jó, mert szegény még kottát sem tud olvasni… a főiskolán pedig festészetet tanult… Pedig mire vihette volna!

    “Nem mindenki zenesz aki hegeduvel jarkal…”
    …mint ahogy nem mindenki egészségügyi dolgozó, akinek injekciós tű van a kezében… ám azok az emberek nem is keresnek fel egy orvosképző-honlapot a vakbélműtét otthoni elsajátítása céljából. Ha adhatok egy tanácsot: zenészként nem árt ismerned a közönséged! Én nem leszek zenész, nem is ezért jöttem erre az oldalra. A zene akkor is fontos része az életemnek, és ettől senki nem foszthat meg!


  21. 21
    Yoko írta:
    2010. május 5.

    :)

    Jeremy,

    Lehet hogy Vangelis nem tud kottat olvasni, azert azt bizonyara kijelenthetjuk hogy ha tudna akkor az segitene a munkajaban. Mert azert egy zeneszerzonek altalaban jo ha tud kottat olvasni nem? :) Ha meg nem tud akkor ezt en annyira nem hangoztatnam buszken hanem szegyelnem. Na mindegy, ez nem az en dolgom.

    Nem azert kell egy kezdo szintu leckesorozat elso oldalat ujra s ujra felkeresni mert nem todom hogy mi az az F kulcs, hanem mert a magam szorakoztatasara neha valaszolok valakinek aki nem tud valamit. Erted? Segiteni szeretnek. De ha szerinted ez gaz akkor neked majd nem valaszolok.

    Azt sem ertem hogy a magas szintu oktatasom miert ekkora szalka egyes egyes emberek szemeben. Ha valaki ezt szepen el tudna mondani akkor azt megkoszonnem.


  22. 22
    Enquince írta:
    2010. június 30.

    Tulképp, én csak az alapokat szeretném megtanulni egyenlőre, szeptembertől megyek majd zeneiskolába. Tudna nekem írni egy oldalt, ahol elkezdhetem a gyakorlást? Előre is köszönöm.


  23. 23
    Yoko írta:
    2010. július 1.

    Enquince,

    Itt egy olyan oldal. :) Ha figyelmenkivul hagyod a vitainkat akkor ami megmarad az egesz hasznos. Vagy ami megjobb, vegyel egy konyvet. Dr. Kesztler Lorinc: Zenei alapismeretek c. konyve egyszeruen fantasztikus, kezdoknek szol, az ember remek pedagogus es nincsenek benne tevedesek. Ha azt egyszer megveszed, barmi bajod lesz zeneelmelettel kapcsolatban mindig segiteni fog.


  24. 24
    Bukem írta:
    2010. július 13.

    Kedves Yoko!

    Én abszolút elismerem a zenei tudásod, bizonyára rengeteg munka és izzadság van benne amiért mindenki fejet hajthat előtted. De kúlturális szempontból semmit nem ad a mai világnak. Ezt ne vedd sértésnek, egyáltalán nem annak szánom engedd meg hogy kifejtsem. Egy zenész nem árt ha ismeri a történelmet, igaz hogy fontos a koncserto, fuga és mise szavak ismerete, ha azt mondják üssek le egy F#-moll-sus4-7-et azt se árt ha tudom. De ezeket egyszer feltalálták, ahogy a klasszikus hangszereket is, része lett a kúltúránknak, de itt nem áll meg az élet. A kreativitást nem lehet megállítani itt. Amit te definiálsz zenének, lehet hogy egészen mást jelent egy modernebb felfogású embernek. A zene szerepe az hogy stimulálja az embert, más tudatállapotba juttassa, szórakoztassa, érzelmeket váltson ki belőle. Az elektronikus zene pedig rengeteget tett le az asztalra ezen a téren. Soha nem hallott effektek, hangszínek jöttek ki a szintetizátorok oszcillátoraiból, ami hatalmas előrelépes a zene történelmében.Gyakorlatilag új hangszerek születtek. Ráadásul ez egy több mint 40éves tudomány, amikor Te (elnézést a tegezésért, egy fórumon senkit nem fogok magázni, ráadásul az életkorodat sem ismerem) gyerek voltál, még nem is kezdtél el zenélni, elektronikus hangszerek már akkor is léteztek pl a Theremin. A ritmusokról nem is beszélve az utóbbi 25évben az elektronikus zene által rengeteg új eddig soha nem hallott ritmusképlet és hangzás alakult ki (pl a Drum and Bass, jungle, breakbeat, vagy a mai Dubstep tört ütemei), ami inspirálja a mai ütőhangszereseket (pl Jojo Mayer). A “Tuc-tuc” amire Te hivatkozol nem más mint a techno,house és trance negyedes lábdobjai, ezzel leírni az egész műfajt, hihetetlen tudatlanságra és szűklátőkörűségre, sztereotíp gondolkodásra vall. Igenis meg kell ismerni ezeket is, mielőtt az ember véleményt alkot. Az ami a médiából ered, az egyáltalán nem mutat realisztikus képet a zenéről, vagy ha igen akkor én meg a komolyzenét a kaputelefonból szóló 4 évszakkal azonosítom. Az audodidakta módon való zenetanulást, pedig abszolút támogatom. Nem kell vért izzadni ahhoz, meg éveket szenvedni a kották előtt, hogy zenéljen az ember és élvezzi is azt. Lehet, de egyáltalán nem szükséges. Saját magától is kialakulhat egy ember technikája, legfeljebb később csiszoltatja és vesz egy pár órát. A kreativitást pedig nem lehet tanulni. Már megírt darabokat megtanulni, annyit tesz hogy bővíti az ember a zenei szókincsét, de az igazi művészek mindig valami újat alkotnak. Manapság meg a legtöbb lehetőséget valóban az elektronikus zene rejti, főleg ha élőzenével kombinálják. Ennek ellenére én ugyanúgy fontosnak tartom a zeneelmélet ismeretét, a midi-kontroller sem fog magától zenét írni, ha pedig ismer az ember klasszikus hangszereket, az kifejezetten előny. Végül a első kommentre válaszolva, kedves Csilla, valószínüleg nem klasszikus gitárra gondolt, könnyűzenét otthon tanulni pedig nagyon konnyű, főleg hogy manapság megjelentek a gitártabok, amik a kottánál sokkal egyszerűbben írják le a gitárakkordok lefogását. Legyetek kreatívak, és tiszteljetek mindent ami zene! Köszönöm!


  25. 25
    Yoko írta:
    2010. július 14.

    Kedves Bukem!

    Alapjaba veve teljesen egyetertek azokkal amiket mondasz, egy par dologhoz van hozzafuzni valom. Magamrol ezen a ponto elmondanam hogy en is jatszottam rock zenekarokban, szologitaros voltam evekig, rengeteg dolgot megtanultam tabokbol otthon magamtol. Akkor jo volt ezt csinalni, most nem tartom ezt olyan nagy dolognak. Zenelesnek csak felig hivnam. Az akkordok neveit ismertem de ha egy szolo kozben megallitottal volna hogy na MOST milyen hangot jatszol, valoszinuleg nem tudtam volna megmondani. Ez meg olyan mintha vers olvasas kozben nem tudod megmondani hogy milyen betut latsz.
    Amikor azt mondod hogy nem kell vert izzadni meg evekig kottak elott szenvedni akkor egyaltalan nincs igazad. En nem izzadtam vert, es nem is szenvedtem semeddig. Magamtol csinalom magamnak. Ha lenne tanarom ha nem, igyis ugyis az lenne az elso amikor hazajovok hogy egy Chopin prelude, meg egy mazurka, kis Bartok, kis Gerswin, mert szeretem. Ha megtiltanak akkor is csinalnam. Es orulok neki hogy rendes iskolaba jarok, mert jo tanaraim vannak es sokat tanulok toluk. Ossze tudom hasonlitani az otthoni zenetanulast a zeneiskolaba jarassal, es hat eg es fold a kulonbseg.
    Sokat laktam alberletben Magyarorszagon egy igen jo goa techno dj-vel, szoval kicsit tudom hogy mirol van szo. Nem tudom mire gondolsz amikor azt mondod hogy “új eddig soha nem hallott ritmusképlet”. Amire az elektronikus zene sokszor buszke, az a 4 ellen 3. Esetleg nagyon ritkan 4 ellen 5. Ilyen barmelyik nap elofordul a komolyzeneben. Mar tobbszaz evvel ezelott sem szamitott ujnak. Pont egy Chopin mazurkaban latok 6 ellen 5-ot minden nap. Lisztnel 4 ellen 3 rengetegszer. Szoval ez nem az elektronikus zene “vivmanya” meg akkor sem ha valaki csak onnan ismeri.
    Amugy most az jutott eszembe hogy az ellentet talan foleg abbol fakad, hogy a komolyzenesz az legtobbszor a zeneileg kepzett ember, a dj meg legtobbszor a zeneileg teljesen kepzetlen. Ezert aztan minden beszelgetes kozottuk kicsit zsakutca, mert a kepzetlen fel teljesen kifelyezeskeptelen. A masik meg az hogy emberek egymas melle tesznek 2 hangot es azt hondoljak hogy zenet irtak. :) Ha bemesz a konyhaba es mindent egy fazakba pakolsz vakon akkor az nem fozes. Az kotyvasztas. A tudatossag, a szandekossag, illetve az hogy pontosan AZT fozol amit AKARSZ, teszi fozesse. Persze mindenki erzi hogy finom-e a kaja a vegen, erre mondjak hogy a zene mindenkie. De ez nem valtoztat azon hogy ha veletlenszeruen beledobalsz mindent egy fazakba es pont ugy esik hogy jo ize lesz, attol ez meg mindig nem fozes, hanem szerencsed volt kotyvasztas kozben.
    Na nem akarom teleirni bevezetes rovatot a gondolataimmal. Illetve igazabol igen. Beszelgessunk. :)


  26. 26
    Bukem írta:
    2010. július 15.

    Kedves Yoko!

    Átlátom az álláspontodat, de én tartom a saját véleményem. Miért lenne az elektronikus zene kotyvasztás? Szerinted köztük nem is lehet képzett zenész? A tudatosságról meg annyit, hogy a jó elektronikus zenész a kezdetektől fogva készíti a zenét, maga a hangszíntől kezde szinuszjelekből építenek csodálatos hangokat, mert ismerik a technikáját. Et mi ha nem abszolút tudatos önkifejezés?.Az elméleti tudás egy fontos dolog de nem helyettesíti a kreativitást. Nekem az hogy leül valaki és ledarál egy gitárszólót, amibe semmi ötlet nincs, csak skálázik, semmit nem jelent semmit, egy metróaluljáróbanban festékesvödrökön doboló néger sokkal nagyobb zenész. A kreativítás nem tanulható. Ha valakiben megvan, az valahogy ki fog belőle szabadulni. Amit tanulhatsz az az hogy hogyan fejezd azt ki jobban. Tehát ha igazi zenész vagy audodidakta módon is megtanulod, ha nem, járhatsz iskolába, nyerhetsz hangversenyeket, megmondhatod bármilyen hangról hogy mi az, de nem feltétlen leszel művész. Én nem szeretnék vitába merülni (már ha ez annak számítható) egyszerűen szúrja a csőröm, ha valaki lenézi azt amit nem ismer vagy azt aki nem iskolában tanult zenélni.


  27. 27
    Totu írta:
    2011. január 5.

    Hello!

    Én is felnőtt fejjel, most állok neki zenét tanulni, mert egy banális hiba miatt lemaradtam a zenesuliról.
    Meg az íjászatról is, de az nemrég pótoltam, olimpiai íjjal elég magabiztosan tudok lőni, tudom hogy mit csinálok, bár sosem fogok olimpiai első helyezett lenni, de nem is ez a lényeg.

    A lényeg, hogy bár késve kezdtem el tanulni az íjászatot is, a lelkesedésem, a kitartásom és a tudatosságom a hasznomra vált.
    Remélem, hogy a zenében is hasonlóképpen örömteli időtöltést találok majd.

    üdv,
    Totu


  28. 28
    Attila írta:
    2011. február 6.

    Szia Totu, en is ijaszkodom tradis Kassai Medvevel, es most en is a zongorazason gondolkodom, valahogy ez igy 30 utan jott elo, hogy meg mennyi minden erkel amit nem is probaltam. Neked hogy alakul a zeneles?


  29. 29
    scorpio írta:
    2011. március 2.

    szép volt csilla =)


  30. 30
    francivms írta:
    2011. május 22.

    Sziasztok!

    Kérdésem:
    A g-dúr-nak l-moll a párhuzamos hangneme, vagy a h-moll?


  31. 31
    francivms írta:
    2011. május 22.

    Még valami: Nagyon jó az oldal, sokat megtudtam belőle, ugyanis két nap múlva van a szolfézs vizsgám és vannak olyan dolgok amiket innen tudtam meg mert nem értettem a könyvből és a füzetből.

    Köszönöm szépen!(:


  32. 32
    Szerkesztő írta:
    2011. május 23.

    Úgy kapjuk meg egy dúr skála párhuzamos moll skáláját, hogy leszámolunk egy kis tercet (3 fél, vagy 1 fél 1 egész). A G dúr skála párhuzamos moll skálája tehát az E moll skála. Amiket leírtál, azok más dúr skálához tartoznak.


  33. 33
    Riky írta:
    2011. július 1.

    Hello,
    Szomorúan tapasztalom, hogy ekkora árok van az emberiségben, amit ezek szerint képtelenek vagyunk áthidalni, amíg le nem higgadunk. Én szintén saját magamtól tanultam meg gitározni, le tudok fogni 10-20 akkordot és a (sajnálom, de csak hallásból mondom) Barrey-os fogásokkal végig tudom emelni egy-egy hanggal az akkordokat. Tényleg brutálisan hülyének tűnhetek ezekkel a szavakkal, mégis úgy érzem, hogy azzal, hogy én elmegyek egy baráti társaságba, és a szolid 10 akkordos repertoárral előadom azokat a dalokat, amiket a többiek szeretnek, azzal már egy pozitív színt viszek az életükbe. Az elmúlt időszakban azt tapasztaltam, hogy az emberek igenis igénylik a zenét, mert ráuntak a média szennyére viszont szerény véleményem szerint azok akik komolyabban tanultak zenét elfelejtik, hogy miért is van ez az egész. Nem szabad alábecsülni az autodidakta emberereket sem, mert bár nem tudnak kottából olvasni, ugyanakkor boldogabb hellyé teszik a világot, ha már a minimális ismereteiket felhasználva zenélnek. A probléma ott van, hogy a “tanultak” önzően gondolnak rájuk, és mondják, hogy az nem zene.
    Nem komolyzene. Tény. Nem tudatosan megszerkesztett, és komponált művek, hanem szívből szóló szórakoztatási vágy! ÉS ha mást nem, legalább ezt becsülniük kéne, ha már mást nem. Ennyit szerettem volna csak hozzáfűzni a vitához, elnézést kérek, ha bárkit sért a véleményem, viszont hogy visszavonjam, azt leshetik!


  34. 34
    Riky írta:
    2011. július 1.

    A korábbi kommenteket olvasva, most esett le, hogy Dr. Kesztler Lőrinc: Zenei Alapismeretek című kötete idestova fél éve porosodik a polcomon (megjegyzem teljesen véletlenül). Valami zenével kapcsolatos olvasmányt kerestem, erre kiderült, hogy Bibliát vettem egy Blikk áráért. Azonnali hatállyal nekilátok átolvasni, és áttanulmányozni a könyvet, remélem nem vesztem el magam a folyamatban… Köszönöm szépen a hasznos kommenteket, és a remek leírásokat az oldalon!


  35. 35
    Gábor írta:
    2011. július 20.

    Sziasztok!

    A tanárnál-nem tanárnál kérdésben egyértelmű h. tanárnál!! Fontos higgyétek el! Nekem pont ez most a problémám.. Egyszerűen nem volt aki megmutassa nekem a pengetés helyes mivoltát, illetve a gitárcentrikus szolfézs is nagyon hiányzik.. most ott tartok h. mivel rossz pengetési technikával játszottam évekig, egyszerűen nem tudok tovább fejlődni, merthogy ha valaki megtanul valamilyen szinten, egyáltalában ha elkezdi, és tetszik neki amit hall, az mindig tovább akar majd fejlődni… Szóval most nagyon nagyon fáradságos munkával próbálgathatom az évek alatt berögzült hibát kijavítani, és sokak szerint ez a legnehezebb.. Nem beszélve a szolfézs hiányáról, ami gyakorlatilag teljesen kizárja h. valaha is improvizálni kezdj a hangszeren… kb 10 éve játszom gitáron viszonylag nehezebb szólók is mennek, de nem biztos a tudásom, azaz játék közben rontok, hiába játszom el huszonötezredjére… És ez mind mind annak tudható be h. annak idején nem mutatta meg nekem senki a helyes gitártartást, kéztartást, és senki nem magyarázta el h. hogyan is kell gondolkodnom játék közben.. amit eddig el tudok játszani az mind mind vizualizáció után bemagolt mozdulatsor, ami elég messze van a tényleges tudástól.. tehát aki így tanul meg az le tud majd játszani bizonyos dolgokat, de soha nem fogja érteni h. mért így kell játszania azt amit játszik, és soha nem tesz szert biztos tudásra.. biztos tudásnak én azt nevezem ha valaki álmából felkeltve is el tud játszani szinte bármit egymás után huszonötször teljesen hibátlanul.. de ez az alapok helyes és pontos elsajátítása nélkül sohasem fog megvalósulni, vagy legalább is nagyon nagyon kevés rá az esély h. mindent úgy tanulj meg, és sajátíts el hogy az később segítsen és ne akadályt jelentsen!! Úgyhogy most verem a fejem a falba mert kezdhetek szinte mindent előröl!!!


  36. 36
    Oldy írta:
    2011. augusztus 5.

    Üdvözlök mindenkit!

    Csilla írta:
    2009. november 23.

    Szeretnék itthon gitározni, ha elkezdem az itt leirtakat tanulni jutok valamire?

    Yoko írta:
    2009. november 28.

    Nem. Ha gitarozni szeretnel akkor egy zeneiskolat kell keresned.

    Teljesen véletlenül pottyantam ide és szintén véletlenül láttam meg és olvastam el a fent idézett hozzászólásokat.

    Bárki nagyon jól megtanulhat gitározni otthon autodidakta módszerrel is.
    Kizáró ok maximum a “bot fül és fakéz”.
    Nagyon sok ma is aktív hazai és külföldi híres zenész (művész!) kezdte így pályafutását.

    Így volt ez már évtizedekkel ezelőtt is, ma pedig már korlátlan lehetőségük van éppen az internet jóvoltából a tanulni vágyóknak.
    Minden szükséges elméleti és gyakorlati segítséghez hozzá lehet jutni, többnyire teljesen ingyen, vagy kisebb anyagi ráfordítással, szemben a zeneiskolák és-vagy magántanárok anyagi érdekből elnyújtott tanfolyamaival.
    Tehát, aki az otthon melegében akar tanulni, vágjon bele bátran. Kitartással, akarattal messzire lehet jutni.

    Aki pedig csak saját szórakoztatására akar gitározgatni, teljesen felesleges pénzkidobás tanárt fizetni.

    Rajta hát!
    Sok sikert, jó zenélést!

    Üdvözlettel,

    Oldy


  37. 37
    heringmester írta:
    2011. szeptember 3.

    Sziasztok!
    Nagyon hasznos volt végigolvasni minden hozzászólást, ebből látom, hogy a zene világában is hatalmas ellentétek, vélemény különbségek vannak.

    Annyit szeretnék hozzászólni, hogy régóta szeretnék játszani, két hangszert szeretek a legjobban, a dobot és a hegedűt. Nekem, mint a mai emberek többségének az anyagi oldala az első, ami korlátot jelent. E két hangszer közül továbbá a méret jelenti a másik akadályt, szóval a hegedű mellett döntök egyenlőre. Használt hegedűket keresgélek a neten, 20-25.000ft-ért van is néhány, lehet, azt egy hozzá értő véleménye szerint márcsak az is vétek, hogy hegedűnek nevezzük, de ahhoz, hogy elkezdjem AUTODIDAKTA módon, nekem megfelel és nem évekig gyűjtögetek rá és utána jövök rá nincs hozzá se fülem se kezem, hanem belevágok és lesz ami lesz.

    Úgy gondolom, az igazi zenésznek az a feladata, hogy a kezdőt segítse, hiszen ha nála rövid idő alatt még jobb is lesz, akkor egy tehetség felfedezője lesz.

    Lehetséges, hogy csak napi 10-15 percem lesz a hegedűre, az is lehet, hogy csak hétvégeken veszem elő, mert a munka miatt fáradt vagyok hozzá és az ujjaim is merevek (halfeldolgozó üzem, jeges halakat darabolok…), de akkor legalább élvezettel és beleéléssel máshol járok, ha lesz belőlem zenész, ha nem. Magamnak játszanék, mert imádom hallgatni és szeretnék belekóstolni a hegedülésbe, hogy még jobban tudjam azt az igazi művészek zenéjében értékelni és élvezni.

    Kicsit hosszabbra sikeredett mint terveztem, ezért elnézést, remélem majd a szomszédaim nem kezdenek aláírásokat gyűjteni a “zenélésem” ellen. :D


  38. 38
    heringmester írta:
    2011. szeptember 3.

    Továbbá szeretnék kérdezni is, miszerint a fentiekből kiderül, zenélés helyett zenélgetni szeretnék és zenész helyett csak olyan valaki szándékozok lenni aki a hegedűvel tud játszani pár nótát, nem klasszikust, hanem egyszerűt, szépet és vidámat. A kérdés tehát: mit jelent, hogy egy hegedű 1/4-edes, 1/2-edes, 3/4-edes illetve 4/4-edes?

    Illetve a másik kérdésem, ilyen irányú zenetanuláshoz melyiket javasoljátok egy teljesen kezdőnek, illetve melyiket abszolút nem.

    A válaszokat előre is köszönöm!

    Többek között az ilyen videók miatt érdekel a hegedülés és lehet ők sem tudnak kottát olvasni, lehet nem adnak koncertet, de nem számít mert értem mit “mond” a zenéjük és ezért az én szememben profik és megnézem minden videójukat :D

    Youtube: VIOLINCE – Ep. 8: Let the Violins Continue!


  39. 39
    Deni írta:
    2011. szeptember 6.

    Most tanulok gitározni!De nincs semmi zenei képzetségem se hallásom!Hogy lehet a hallást fejleszteni? Mivel kezdjem a tanulást? És hogy kezdjem?


  40. 40
    Szandi írta:
    2011. december 20.

    Sziasztok!

    Nekem egy elég fura kérdésem lenne, de sajnos nálam ez problémaként merült fel már a zongoratanulás elején.
    Az a problémám, hogy amikor két kézzel kell zongoráznom, és nem csak a balkezes vagy a jobbkezes részt gyakorlom, akkor teljesen elvesztem a fonalat, és nem tudom tartani a ritmust, mert a bal kezem folyton a jobb kezemhez akar “igazodni”. Ez adottság kérdése, vagy pedig gyakorlással elsajátítható?
    Van ennek valami praktikája? Esetleg tudnátok nekem valami hasznos tippet adni, hogy hogyan küszöböljem ki ezt a problémát?

    Előre is köszönöm a választ!


Hozzászólás írása

You must be logged in to post a comment.