Dallam (3.lecke)
Témakör: Zenei alapok | Hozzászólás: 13 darabMint már említettem, a hangmagasság a rezgések szaporaságától függ. Ezt fejezi ki egy fizikai mennyiség, a rezgésszám, más szóval frekvencia. Mértékegysége hertz (Hz). 1 mp alatt megtett teljes rezgések számát jelenti.
1. A betűs kotta
Az egyik lejegyzési mód, amit egyszerűsége miatt használnak. Ha valamit gyorsan le akarunk írni, akkor ezt érdemes alkalmazni. Lényege, hogy a ritmikai jel alá írjuk a hang nevét, vagy annak rövidítését. Egy példa:
A ritmika alatt levő betűjelek a szolmizációs hangok rövidítései, melyek sorrendben a következők:
dó(d) ré(r) mi(m) fá(f) szó(s) lá(l) ti(t)
Ez egy hétfokú hangsor. A ti hang után újra a dó következik, csak az már egy oktávval feljebb van a sor elején található dóhoz viszonyítva (jelölése d’, frekvenciája dupla annyi, mint a d-nak). Ezt relatív szolmizációnak is hívják, mert csak a hangok egymáshoz viszonyított magasságát mutatja meg (azt tudjuk, hogy egyik a másiknál hány frekvenciával több vagy kevesebb). Az, hogy melyik hang valójában milyen magas, nem tudjuk ezen jelölésből meghatározni. Ezért szűkség van egy másik jelölésre is, ami megadja a hang abszolút magasságát, vagyis valójában a frekvenciáját. Ezeket hívjuk ABC-s hangoknak, vagy törzshangoknak. Sorrendben a következők:
C D E F G A H c
Sor végén a kis c megkülönböztetés azt mutatja, hogy egy másik (a következő) oktávban van (későbbiekben az egyszerűség kedvéért ettől eltekintünk, és mindig nagy betűket használunk). De ezekről majd később esik szó. Ezt a sort más néven C dúr skálának is hívjuk. Sok dúr skála létezik, a szolmizációs hangok mindegyikre „ráilleszthetők”. Példánkban a C legyen a dó!
I. | II. | III. | IV. | V. | VI. | VII. | VIII. | (fokszámok) | |
d | r | m | f | s | l | t | d’ | ||
C | D | E | F | G | A | H | c |
Olyan skálát célszerű választani, amelyikben kényelmesen el tudjuk énekelni a dalt (skálákról később). Miközben a szolmizációs hangok, függetlenül, hogy melyik skálában vagyunk, ugyanazok maradnak, csak nyilván mindegyik hang a saját fokán helyezkedik el. Érdekességként megjegyzem, hogy angol (amerikai) kottákban a H hangot B-vel szokták jelölni.
2. A vonalas kotta
Ma Magyarországon használatos vonalas kotta az ötvonalas. Több formán esett át a történelem során, de már néhány évszáda ez nem igen változott. Lényege, hogy függőlegesen a hang magasságát jelöljük rajta úgy, hogy vonalra vagy vonalközbe írunk egy hangjegyet. Egyéb állapot nincs (!). Ennek egyértelműen látszania is kell (!). Alakját a már korábban tárgyalt ritmus jelölések határozzák meg (ritmika). Tehát minden vonal és vonalköz megfelel a hétfokú hangsor egyes hangjainak. Ha kevésnek bizonyulna az öt vonal, pótvonalakkal pótolhatjuk a vonalrendszert. Azt, hogy az ötvonalas rendszerbe hova írjuk az abc-s hangokat, a kulcsok határozzák meg.
2009. október 22.
Szia! Szeretném megkérdezni, hogy melyik a zongora szólama, ha két szólam van egymás alatt.Például a Szózat zongorakottájában mind a két kéz szólamában.
2009. október 22.
Szia!
Nos, erre csak akkor tudok válaszolni, ha látom a kottát.
2009. október 23.
A Szozatnak valoszinuleg az enekkari kottaja van meg neked short score-ban. A szopran es alt szolamok g-kulcsban (ez tunik neked jobb keznek), a tenor es basszus meg f-kulcsban (ez tunik neked bal keznek). Zongoran mind a 4 szolamot jatszuk.
2009. október 24.
Szia Yoko!
Tehát egyszerre.Akkor úgy, mintha egy szárra lennének irva.
2009. október 25.
Igen. Nincsenek egy szárra irva, mert igy kulonitjuk el az egy szolamhoz tartozo reszt. Pl a szoprannak mindig felfele van a szara, fuggetlenul attol hogy milyen magas a hang, az altnak meg mindig lefele. Hasonlo modon a tenornak felfele, a basszusnak meg lefele. Ha 2 vonalrendszerbe kell irni 4 szolamot, akkor azt igy csinaljak, ez a short score.
2009. december 30.
Sziasztok.
Nekem az lenne a kérdésem, hogy miért kell másik kulcsban játszani bal kézzel?
Miért alakult ki ez a szabály?
Miért nem lehet azt is g kulcsban?
nem kellene annyit fejben dolgozni…
2009. december 31.
Valery:
Nem KELL f-kulcsban jatszani a bal kezzel, ez nem szabaly. Nagyon sok muben ket g-kulcs van, vagy ket f-kulcs. Ez attol fugg hogy milyen mely hangokat jatszanak a kezek. Legtobb esetben a bal kez olyan mely hangokat jatszik hogy g-kulcsban nagyon sok potvonalat kene hasznalni. Szoval a vegen az jon ki hogy pont igy kell fejben kevesebbet tolgozni. Egy zenesznek egyaltalan nem megerolteto f-kulcsban vagy eppen c-kulcsban olvasni. Aki tapasztalt annak teljesen mindegy hogy miben van irva.
2010. február 24.
Kedves szerkesztő!
Lsz segíteni. Ha kereszt vagy b jelzés van a szolmizációs hangok előtt hogyan változik az elnevezésük. Köszönöm Gyula
2010. március 1.
Ez egy jo kerdes. Ha a kereszt vagy b egy elojegyzes resze akkor nyilvan semmi nem tortenik a szolmizacios hanggal. Pl. F-durban a be az nyilvan fa. Ha viszont nem az elojegyzes resze akkor a kovetkezo dolog tortenik:
do + kereszt -> DI
re + kereszt -> RI
fa + kereszt -> FI
szo + kereszt -> SZI
ti + b -> TA
Szoval pl egy melodikus molban a megemelt 6. 7. fok az FI illetve SZI. A mixolid skala 7. foka pedig nyilvan TA. Hasonlo a lid skala 4. foka ami FI. De ha c-durban az E hang b-t kap Esz-re akkor azt nem tudom hogy szolmizalnam. Majd valaki okosabb nyilvan megvalaszolja a kerdest. Addig is DI, RI, FI, SZI es TA.
2010. március 1.
Kereszttel módosított szolmizáziós hangok:
di ri (nincs) fi szi li (nincs)
Bével módosított szolmizációs hangok:
(nincs) ra ma (nincs) sza lu ta
Több elnevezés nincsen a szolmizációs hangok módosításaikor. Tehát C dúrban, ha az E (mi) hang bét kap, akkor az Esz (ma) lesz.
2010. október 24.
Helyesbíteném az ominózus ‘H’ hangra vonatkozó megjegyzést. Nem csak Amerikában, de a világ minden táján, kivéve a német nyelvterületet és Magyarországot a ‘H’ betű helyett abszolút logikusan a ‘B’-t használják. Ha megfigyeled:
C D E F G A H c
C D E F G A B c d e f g a b c…..
———-|————-|—–….
az abc betűi körbe-körbe, a-tól g-ig.
És hogy mit keres ott a ‘H’? Hát egy buzgó ám fakezű kottamásoló szerzetes barátnak, aki – nem sokat konyítva a kottához – a gót írású ‘b’ betűt következetesen ‘h’-nak másolta. A hülyeség meg futótűzként terjedt el az egész német nyelvterületen. A magyar szolfézsoktatás tartozna ennyivel a világnak, hogy elmagyarázzuk a szerencsétlen tanulónak ezt az orbitális baklövést, talán könnyebben felfogja innentől az abc kottaírást. Mellesleg ideje volna át(vissza)térni a normális cdefgab rendszerre, amit a világ nagyobbik felén is tanítanak, használnak.
2010. október 25.
hova irjuk a fá hangjegyet?kérem valaki segitsen!!!
2010. október 26.
Ezzel a H hanggal kapcsolatosan szeretnem ha sokkal ovatosabbak lennenk, mivel valoszinuleg sokan ezt az oldalt hasznaljak arra hogy hiteles informaciokat szerezzenek es tanuljanak. Nem hiszem hogy a “buzgo am fakezu szerzetes barat” meg a “hulyeseg futotuzkent terjedt el” pontosan az amire a tanulnivagyoknak olvasniuk kell.